noutati
12 martie 2010
Crin Antonescu la "Vorbe Grele".
9 martie 2010
Noi cei din Partidul National Liberal incercam sa refacem proiectul Iohannis, fara Iohannis, fara PSD.
9 martie 2010
Un proiect dificil, ambitios, asta a fost miza congresului.
9 martie 2010
Presedintele PNL, Crin Antonescu, la "Ora de foc"
8 martie 2010
Ii chem pe toti cei care mi-au dat votul, speranta, pe toti cei care asteapta de la noi o solutie pentru Romania sa aiba incredere si sa ne stea alaturi.
toate noutatile

mesajul saptamanii
Veniti din nou la vot, pe 6 decembrie. Si votati, alaturi de mine, pentru doua idei: proiectul Iohannis si Romania fara Basescu. Va multumesc!
Noutati
Domnul Traian Băsescu n-a dorit nicio secundă să coabiteze cu cineva!
Transcrierea emisiunii "Vorbe grele", de la postul Antena 2, cu participarea președintelui PNL, Crin Antonescu, 11 ianuarie 2010
Victor Ciutacu: Bună seara, doamnelor şi domnilor! La mulţi ani, să vă dea Dumnezeu un an nou bun! Bine aţi revenit la "Vorbe grele"! După cum vedeţi nu m-a curăţat mogulul, par suficient de viu şi de violet, astfel încât să mai prestez un an alături de dumneavoastră. Vă mulţumesc pentru cei trei ani pe care ni i-aţi acordat şi să sperăm că măcar în al patrulea ne iese ceva. După un an greu, campanie electorală epuizantă şi după un concediu binemeritat revenim în această seară şi este prima zi în care oficial sunt la televizor, chiriaş în ţara mea, aşa cum am promis şi la Mihai Gâdea. Cu tot regretul şi cu toate înjurăturile pe care mi le voi atrage, aceasta nu mai e ţara mea, sunt un chiriaş disciplinat al ei, care-i respectă regulile, legislaţia şi conducătorii. Şi nimic mai mult. Mi-ar fi plăcut ca în această seară invitatul meu să fie preşedintele României. Din nefericire poporul suveran a decis altceva. A decis că preşedintele meu nu-i bun pentru preşedintele României. Motiv pentru care l-am invitat pe preşedintele meu. Domnul Crin Antonescu. Bună seara, domnule Crin Antonescu.
Crin Antonescu: Bună seara. La mulţi ani!
Victor Ciutacu: La mulţi ani şi dumneavoastră. Sunteţi, conform JN, ziar pe care mă încăpăţânez să-l conduc redacţional, sunteţi omul politic al anului 2009. V-am comunicat şi în ziua în care comisia a decis treaba asta. Vă reamintesc în această seară şi ţin să vă felicit.
Crin Antonescu: Mulţumesc tare mult. E important pentru mine că toate lucrurile care s-au întâmplat anul trecut, un an foarte încărcat, foarte greu, terminat foarte prost pentru România nu anume pentru mine sau pentru alt contracandidat al lui Traian Băsescu în cursa prezidenţială, dar mă bucur că ceva din ce s-a întâmplat anul trecut merită continuat anul acesta şi în anii următori. Chiar dacă e o împrejurare foarte grea, în care dacă nu mă simt ca dumneavoastră chiriaş în propria ţară, dar mă simt ca un proprietar a cărui proprietate sau parte din proprietate a fost cumva naţionalizată. Samavolnic. Cred că n-avem altceva de făcut decât să continuăm să ne batem pentru credinţele noastre şi pentru ceea ce credem că ar trebui făcut şi se poate face.
Victor Ciutacu: De abandonat nu abandonează nimeni lupta. De-asta suntem în studiouri în seara asta. Vreau să vă întreb, şi încheiem scurta paranteză, sunteţi omul politic al anului 2009 şi vreau să vă întreb dacă nu aţi fost surprins în condiţiile în care tradiţional vorbind câştigătorul ia totul. Şi în general e o modă la bilanţurile de sfârşit de an de a-l desemna pe câştigătorul de facto al luptei politice drept omul politic al anului.
Crin Antonescu: Sigur, am fost surprins plăcut. Pentru că aşa cum spuneţi, cum ştiu iubitorii de fotbal, printre care ne numărăm amândoi, în anii cu campionat mondial balonul de aur este mereu luat de cineva de la echipa care devine campioană mondială. E vorba deci de faptul că victoria oficială se suprapune în general şi cu acest tip de clasamente, topuri sau opţiuni. Cred că lucrurile şi în privinţa clasamentului dumneavoastră, şi în privinţa sentimentului altor oameni care au privit cu obiectivitate cele petrecute, ţin şi de faptul că victoria marelui victorios al anului care a fost în chip oficial Traian Băsescu a fost una nu doar discutabilă sub multe aspecte, dar una chinuită. Traian Băsescu n-a câştigat spectaculos, en fanfare această competiţie. E adevărat că şi-a atins scopul. Şi cred că din păcate, e mai mare pierderea noastră decât câştigul domniei sale.
Victor Ciutacu: Vorba domnului Puiu Iordănescu, actualmente independent în viitorul partid al domnului Oprea, rezultatele vorbeşte. Chinuit sau nu, domnul Traian Băsescu ne va ocârmui 5 ani de-acum încolo. Minim. Dacă nu schimbă Constituţia.
Crin Antonescu: Ca să ne destindem un pic, apropo de grupul ăsta de independenţi condus de domnul Oprea, m-am referit la domnul Oprea, m-am referit la alţi decoraţi şi înaintaţi în grad, la Puiu Iordănescu nu m-am referit şi n-am să mă refer pentru că sunt prea stelist şi prea ataşat de tinereţea domniei sale şi a mea, fotbalistică. Prefer să mă gândesc la Iordănescu, marele fotbalist.
Victor Ciutacu: Noi avem şi o motivaţie oficială pe care am dat-o şi în ziar, l-am desemnat pe domnul
Crin Antonescu, noi, cei de la JN, omul politic al anului 2009 pentru că, pentru prima oară după 20 de ani un lider de partid a ştiut să fie consecvent până la capăt. Nu a fost consecvent numai de paradă. Ăsta a fost unul din motivele noastre şi ştiţi bine că desemnarea dumneavoastră ca om politic al anului 2009 s-a făcut în seara în care aţi anunţat oficial că nu intraţi la guvernare împreună cu domnul Traian Băsescu şi cu partidul domniei sale. Noi ne-am ales acest criteriu, consecvenţa. Ne place să credem că gestul dumneavoastră va fi urmat şi de alţii în România.
Crin Antonescu: E o bătălie grea. Consecvenţa, fără de care nu se poate construi nimic în politică, nu e la mare trecere. Nu doar că nu-i practicată, dar nu-i nici preţuită. Mie chiar mi s-a reamintit zicala cu boul şi în fine, îmi este foarte greu. Nu mie să fiu consecvent, mi-e foarte greu în postura în care mă aflu, de lider de partid. E o bătălie pe care nu o dau doar cu adversarii politici. Asupra mea şi asupra PNL cu precădere continuă o ofensivă în sensul celei de la finalul anului trecut.
Victor Ciutacu: Mi se pare că mai nou continuă şi cu sprijin din interiorul partidului.
Crin Antonescu: Probabil. Traian Băsescu şi-a enunţat în această privinţă un mic, dar tenace program, chiar în momentul investirii Guvernului, când în mod cu totul inuzual şi desigur nepoliticos, dar ce contează asta, faţă de proaspeţii investiţi a anunţat că uşa domniei sale e în continuare deschisă pentru liberali. Cu alte cuvinte, dacă eu într-o dimineaţă mă trezesc şi doresc să intru la guvernare mă duc la domnul Traian Băsescu, îi spun asta şi guvernul actual cade.
Victor Ciutacu: Până să vă treziţi dumneavoastră a fost mai iute de trezeală domnul Relu Fenechiu. Astăzi domnul Relu Fenechiu a lămurit într-un final... Domnia sa i-a trimis scrisoarea domnului Traian Băsescu prin intermediul blogului domniei sale. Nu-l ştiam pe domnul Fenechiu şi în calitate de bloger. Însă mi-a plăcut povestea aia cu încuviinţarea preşedintelui partidului. V-a trimis draftul, i-aţi corectat virgulele lui Fenechiu?
Crin Antonescu: E o parte chiar amuzantă a acestui episod şi care arată şi starea de tensiune şi de curiozitate, febrilitatea cu care tot felul de astfel de amănunte se urmăresc. Relu Fenechiu nu a apucat să scrie vreo scrisoare şi n-am avut de-a face cu scrisoarea pierdută. Cu scrisoarea nescrisă a ieşit un întreg scandal. S-a poziţionat societatea, glumind un pic...
Victor Ciutacu: Nu-i cam nevorbit domnul Relu Fenechiu?
Crin Antonescu: ... partidul, în legătură cu o scrisoare pe care domnul Relu Fenechiu nu o scrisese, intenţiona s-o scrie. Dar acum serios vorbind...
Victor Ciutacu: Şi-a anunţat intenţia. Că nimeni nu i-a cercetat mintea domnului Relu Fenechiu...
Crin Antonescu: Scrisoarea este compoziţia integrală şi exclusivă a domnului Relu Fenechiu, nu-i vorba de nicio binecuvântare sau de colaborarea mea la redactarea acestui text. Domnia sa mi-a adus la cunoştinţă faptul că pentru a limpezi lucrurile va scrie o scrisoare. Ideea domniei sale a fost aceea de a lămuri nişte colegi de partid care continuă să jelească pentru faptul că nu suntem la guvernare şi potrivit spuselor unora, să acrediteze teoriile propagandei cotroceniste cum că nu suntem la guvernare numai şi numai din simplul motiv că sunt eu căpcăun şi un om rău, care nu vreau să fac bine ţării dându-i un guvern şi cu noi acolo. Şi în fine, să-l pună prin această scrisoare pe domnul Emil Boc, pe domnul Traian Băsescu, să recunoască încă o dată modul în care dânşii au discutat atât cât au discutat cu noi despre o posibilă guvernare. Ne mai amuzăm şi noi...
Victor Ciutacu: Aveţi regrete pentru decizia de a nu intra la guvernare?
Crin Antonescu: Nu. Cum să am vreun regret.
Victor Ciutacu: Văd că tot mai mulţi colegi de-ai dumneavoastră devin vocali şi-şi anunţă nemulţumirile şi dezamăgirile că nu participă la guvernare.
Crin Antonescu: Cu atât mai mult cu cât tot ceea ce ne temeam că se va întâmpla s-a întâmplat. Vă reamintesc că în momentul în care noi am avut această discuţie în partid şi atât cât a fost ea cu PD şi cu Traian Băsescu, nu aveam echipa guvernamentală desemnată, nu aveam nici premierul desemnat şi nu aveam bugetul. Acum avem trei elemente care ne arată că am avut din păcate dreptate. Premierul desemnat este acelaşi Emil Boc, echipa...
Victor Ciutacu: Nu aţi obosit să votaţi de atâtea ori avându-l pe Emil Boc drept obiect al votului? Ba să-l puneţi, ba să-l daţi jos, ba să-i respingeţi cabinetul?...
Crin Antonescu: Mda. În schimb, domnul Emil Boc pe spinarea noastră a tuturor pare a se perfecţiona. Şi ca să nu spună lumea că sunt rău azi am văzut în Parlament că domnul Emil Boc, a nu ştiu câta oară în postura de a prezenta acelaşi program de guvernare, aceleaşi binefaceri, aceeaşi luptă cu criza, acelaşi optimism, cu pensiile nesimţite, aceleaşi momente entuziasmante de revoluţie în statul român făcute de la Victoria, a vorbit mai bine ca altădată. Nu în conţinut, că nu avea dreptate. Spunea...
Victor Ciutacu: Părea cuprins de un entuziasm uşor nespecific momentului de criză.
Crin Antonescu: Vorbea liber şi probabil că repetând de atâtea ori aceste texte a ajuns să le creadă. Şi arăta mai bine. N-am de ce să regret pentru că acolo, în condiţiile cu care noi porneam la o discuţie, evident, nu era aşa cum încearcă unii să lase azi să se creadă, nu era o ambiţie de-a mea de a deveni prim-ministru.
Victor Ciutacu: Aia era bârfa, că aţi jucat la totul sau nimic.
Crin Antonescu: Nu. Dar am spus-o atât de simplu şi de deschis. Aia a fost o asumare de către mine ca preşedinte al partidului, a acelei propuneri pentru ca să nu mă confrunt, să ne confruntăm a doua zi cu domnul Traian Băsescu care venea şi ne spunea că domnul Mihai Răzvan Ungureanu de la SIE a fost liberal. Ia să-l punem prim-ministru. Că domnul Vlădescu a fost cândva liberal.
Victor Ciutacu: A fost şi în guvernul liberal recent domnul Vlădescu, fără a fi liberal statutar.
Crin Antonescu: Exact. Că domnul Valeriu Stoica...
Victor Ciutacu: Sau chiar domnul Theodor Stolojan, care a fost chiar preşedinte la PNL.
Crin Antonescu: În sensul ăsta, pentru a garanta că n-avem alte surprize şi alte discuţii... despre asta a fost vorba. Era în însă în discuţie foarte serios un prim-ministru reciproc acceptat ca garanţie că nu e capul unui guvern marionetă personală Traian Băsescu, de faptul că acest guvern are un program şi are nişte proiecte care chiar să răspundă nevoilor din realitatea românească şi nu clientelei lui Traian Băsescu. Că nu mai vorbim de clientela PD. Clientela lui Traian Băsescu. Direct. Şi în al treilea rând să nu apară acolo sau să reapară persoane cu care era chiar jenant, imposibil pentru noi, să fim colegi de guvernare.
Victor Ciutacu: Cum ar fi doamna Udrea.
Crin Antonescu: Da. Şi aveţi dreptate să începeţi cu dumneaei pentru că este personalitatea cea mai puternică, e personalitatea dominantă a acestui guvern.
Victor Ciutacu: Cea mai bugetată personalitate a momentului.
Crin Antonescu: E un guvern după părerea mea, condus de doamna Udrea, după cum PD-L e un partid condus în acest moment de doamna Udrea şi nu de domnul Emil Boc. Foarte bine, e problema domniilor lor. Dar cred că nimeni din PNL nu a avut şi nu are curajul să spună cu voce tare da, nu conta, noi mergeam braţ la braţ cu doamna Udrea la guvernare, noi mergeam braţ la braţ cu domnul Emil Boc la guvernare, nu ne interesa cu ce program. Numai să fim la guvernare. Şi în sensul ăsta n-am de ce să regret.
Victor Ciutacu: Ca o curiozitate, înainte de publicitate, domnul Traian Băsescu, cel care s-a declarat extrem de doritor de a coabita la guvernare împreună cu PNL, v-a căutat în toată această perioadă, în calitate de preşedinte al partidului ce vă aflaţi?
Crin Antonescu: Nu.
Victor Ciutacu: Sau tot ce v-a transmis v-a transmis numai în cadrul oficial la Cotroceni, atunci şi ulterior pe TV când ne-a anunţat că uşa vă este deschisă, că domnia sa e amabil şi prietenos?
Crin Antonescu: Există oameni nu oricare, care în perioada asta, şi după negocierile oficiale şi după alcătuirea guvernului m-au căutat, au discutat cu mine, discut aproape cu oricine, şi care reiau această teorie şi încearcă să mă convingă cum că are ţara nevoie de noi la guvernare. În fine, sigur, domnul Traian Băsescu este aşa cum este, dar e ca un dat, e ca vremea, noi dacă nu plouă trebuie să facem irigaţii şi alte trăsnăi de-astea. Pot spune că sunt convins că în spatele unora dintre aceşti oameni cu care discut este direct Traian Băsescu, în sensul că...
Victor Ciutacu: Dar niciodată la vedere.
Crin Antonescu: Şi presiunea asta se exercită pe diferite direcţii. Cu domnul Traian Băsescu nu, domnul Traian Băsescu nu m-a mai căutat, nici nu cred că avea vreo obligaţie s-o facă, poziţiile au fost clare, domnul Traian Băsescu n-a dorit nicio secundă să coabiteze cu cineva. Domnul Traian Băsescu a spus şi a spus-o aşa cum toată lumea a putut vedea, că s-a transmis în direct porţiunea asta şi nu s-a discutat altceva după retragerea camerelor, că pur şi simplu ne roagă să intrăm în rând. Adică într-un guvern în care domnia sa stabileşte cine-i prim-ministru, cum se împart banii, ce politici se fac, care nu se fac, cine ocupă anumite ministere. Să venim şi noi să ni se dea ceva. Or, în condiţiile astea nu eu, dar PNL prin nişte decizii foarte clare a hotărât să nu intre la guvernare. N-avea de ce.
Victor Ciutacu: Revenim după publicitate la consecinţele deciziei de a nu intra la guvernare. Revenim imediat. Din nou în direct. Crin Antonescu invitatul meu din această seară. Primul meu invitat din acest an, ca şi primul meu invitat din istoria acestei emisiuni. E drept, la momentul respectiv alături de doctorul Sorin Oprescu. O să-l invit cu proxima ocazie şi pe domnul Sorin Oprescu, poate ne povesteşte cum e cu gigacaloria. Nu e foarte fericit, mai ales după o candidatură la preşedinţie care... chiar, de ce credeţi că Sorin Oprescu a luat atât de puţin?
Crin Antonescu: Nu ştiu, pentru mine asta e una din enigmele, întrebările la care n-am un răspuns.
Victor Ciutacu: Pe mine m-a şocat de-a dreptul.
Crin Antonescu: Eu n-am spus din politeţe că Sorin Oprescu era un candidat redutabil. Există, şi lucrurile se cunosc, există studii, cercetări sociologice, sondaje, mai ales pe potenţial şi la un moment dat Sorin Oprescu avea potenţialul cel mai spectaculos de creştere.
Victor Ciutacu: Şi era creditat în turul doi drept omul care-l putea învinge cel mai lejer pe Traian Băsescu.
Crin Antonescu: Exact. Sunt câţiva factori cunoscuţi, cel mai evident şi în care au găsit mai toţi explicaţia este că a fost o suprapunere nefericită pentru Sorin Oprescu între agenda politică, respectiv moţiunea de cenzură, căderea guvernului Emil Boc, dinamica...
Victor Ciutacu: Şi credeţi că fără moţiune şi căderea guvernului Emil Boc se ducea Sorin Oprescu de la 3 la 20%?
Crin Antonescu: Nu. Nu mai cred pentru că dincolo de această împrejurare care l-a lăsat cumva în afara jocului pe Sorin Oprescu mai era şi ceva de conţinut în această campanie care lipsea. În campanie vorbesc. Nu la candidat anume. Dar sigur că nu e nici specialitatea mea... în orice caz, cred că a fost una din surprizele acestei campanii. Şi până la urmă finalul campaniei a fost pentru Sorin Oprescu destul de dificil pentru că era limpede, înţelegea şi domnia sa că şanse nu mai există. A intervenit şi utilitatea votului, lucru care m-a afectat şi pe mine. Pe Sorin Oprescu cu atât mai mult. În sensul că oamenii au dorit să-şi dea votul, cei care nu votau cu Traian Băsescu, să-şi dea votul candidatului care era prezentat şi prezenta cele mai multe şanse de a intra în turul II şi de a câştiga.
Victor Ciutacu: În contextul în care revoluţia bunului simţ intră în prelungiri prin votul poporului suveran, vreau să vă întreb dacă organizaţi un nou congres la PNL, dacă vă puneţi centura în joc cum se spune. Şi de ce? Sau de ce nu?
Crin Antonescu: Noi avem oricum în prevederile statutare un congres de făcut în cursul anului.
Victor Ciutacu: Sunteţi proaspăt ales.
Crin Antonescu: Bună seara. La mulţi ani!
Victor Ciutacu: La mulţi ani şi dumneavoastră. Sunteţi, conform JN, ziar pe care mă încăpăţânez să-l conduc redacţional, sunteţi omul politic al anului 2009. V-am comunicat şi în ziua în care comisia a decis treaba asta. Vă reamintesc în această seară şi ţin să vă felicit.
Crin Antonescu: Mulţumesc tare mult. E important pentru mine că toate lucrurile care s-au întâmplat anul trecut, un an foarte încărcat, foarte greu, terminat foarte prost pentru România nu anume pentru mine sau pentru alt contracandidat al lui Traian Băsescu în cursa prezidenţială, dar mă bucur că ceva din ce s-a întâmplat anul trecut merită continuat anul acesta şi în anii următori. Chiar dacă e o împrejurare foarte grea, în care dacă nu mă simt ca dumneavoastră chiriaş în propria ţară, dar mă simt ca un proprietar a cărui proprietate sau parte din proprietate a fost cumva naţionalizată. Samavolnic. Cred că n-avem altceva de făcut decât să continuăm să ne batem pentru credinţele noastre şi pentru ceea ce credem că ar trebui făcut şi se poate face.
Victor Ciutacu: De abandonat nu abandonează nimeni lupta. De-asta suntem în studiouri în seara asta. Vreau să vă întreb, şi încheiem scurta paranteză, sunteţi omul politic al anului 2009 şi vreau să vă întreb dacă nu aţi fost surprins în condiţiile în care tradiţional vorbind câştigătorul ia totul. Şi în general e o modă la bilanţurile de sfârşit de an de a-l desemna pe câştigătorul de facto al luptei politice drept omul politic al anului.
Crin Antonescu: Sigur, am fost surprins plăcut. Pentru că aşa cum spuneţi, cum ştiu iubitorii de fotbal, printre care ne numărăm amândoi, în anii cu campionat mondial balonul de aur este mereu luat de cineva de la echipa care devine campioană mondială. E vorba deci de faptul că victoria oficială se suprapune în general şi cu acest tip de clasamente, topuri sau opţiuni. Cred că lucrurile şi în privinţa clasamentului dumneavoastră, şi în privinţa sentimentului altor oameni care au privit cu obiectivitate cele petrecute, ţin şi de faptul că victoria marelui victorios al anului care a fost în chip oficial Traian Băsescu a fost una nu doar discutabilă sub multe aspecte, dar una chinuită. Traian Băsescu n-a câştigat spectaculos, en fanfare această competiţie. E adevărat că şi-a atins scopul. Şi cred că din păcate, e mai mare pierderea noastră decât câştigul domniei sale.
Victor Ciutacu: Vorba domnului Puiu Iordănescu, actualmente independent în viitorul partid al domnului Oprea, rezultatele vorbeşte. Chinuit sau nu, domnul Traian Băsescu ne va ocârmui 5 ani de-acum încolo. Minim. Dacă nu schimbă Constituţia.
Crin Antonescu: Ca să ne destindem un pic, apropo de grupul ăsta de independenţi condus de domnul Oprea, m-am referit la domnul Oprea, m-am referit la alţi decoraţi şi înaintaţi în grad, la Puiu Iordănescu nu m-am referit şi n-am să mă refer pentru că sunt prea stelist şi prea ataşat de tinereţea domniei sale şi a mea, fotbalistică. Prefer să mă gândesc la Iordănescu, marele fotbalist.
Victor Ciutacu: Noi avem şi o motivaţie oficială pe care am dat-o şi în ziar, l-am desemnat pe domnul
Crin Antonescu, noi, cei de la JN, omul politic al anului 2009 pentru că, pentru prima oară după 20 de ani un lider de partid a ştiut să fie consecvent până la capăt. Nu a fost consecvent numai de paradă. Ăsta a fost unul din motivele noastre şi ştiţi bine că desemnarea dumneavoastră ca om politic al anului 2009 s-a făcut în seara în care aţi anunţat oficial că nu intraţi la guvernare împreună cu domnul Traian Băsescu şi cu partidul domniei sale. Noi ne-am ales acest criteriu, consecvenţa. Ne place să credem că gestul dumneavoastră va fi urmat şi de alţii în România.
Crin Antonescu: E o bătălie grea. Consecvenţa, fără de care nu se poate construi nimic în politică, nu e la mare trecere. Nu doar că nu-i practicată, dar nu-i nici preţuită. Mie chiar mi s-a reamintit zicala cu boul şi în fine, îmi este foarte greu. Nu mie să fiu consecvent, mi-e foarte greu în postura în care mă aflu, de lider de partid. E o bătălie pe care nu o dau doar cu adversarii politici. Asupra mea şi asupra PNL cu precădere continuă o ofensivă în sensul celei de la finalul anului trecut.
Victor Ciutacu: Mi se pare că mai nou continuă şi cu sprijin din interiorul partidului.
Crin Antonescu: Probabil. Traian Băsescu şi-a enunţat în această privinţă un mic, dar tenace program, chiar în momentul investirii Guvernului, când în mod cu totul inuzual şi desigur nepoliticos, dar ce contează asta, faţă de proaspeţii investiţi a anunţat că uşa domniei sale e în continuare deschisă pentru liberali. Cu alte cuvinte, dacă eu într-o dimineaţă mă trezesc şi doresc să intru la guvernare mă duc la domnul Traian Băsescu, îi spun asta şi guvernul actual cade.
Victor Ciutacu: Până să vă treziţi dumneavoastră a fost mai iute de trezeală domnul Relu Fenechiu. Astăzi domnul Relu Fenechiu a lămurit într-un final... Domnia sa i-a trimis scrisoarea domnului Traian Băsescu prin intermediul blogului domniei sale. Nu-l ştiam pe domnul Fenechiu şi în calitate de bloger. Însă mi-a plăcut povestea aia cu încuviinţarea preşedintelui partidului. V-a trimis draftul, i-aţi corectat virgulele lui Fenechiu?
Crin Antonescu: E o parte chiar amuzantă a acestui episod şi care arată şi starea de tensiune şi de curiozitate, febrilitatea cu care tot felul de astfel de amănunte se urmăresc. Relu Fenechiu nu a apucat să scrie vreo scrisoare şi n-am avut de-a face cu scrisoarea pierdută. Cu scrisoarea nescrisă a ieşit un întreg scandal. S-a poziţionat societatea, glumind un pic...
Victor Ciutacu: Nu-i cam nevorbit domnul Relu Fenechiu?
Crin Antonescu: ... partidul, în legătură cu o scrisoare pe care domnul Relu Fenechiu nu o scrisese, intenţiona s-o scrie. Dar acum serios vorbind...
Victor Ciutacu: Şi-a anunţat intenţia. Că nimeni nu i-a cercetat mintea domnului Relu Fenechiu...
Crin Antonescu: Scrisoarea este compoziţia integrală şi exclusivă a domnului Relu Fenechiu, nu-i vorba de nicio binecuvântare sau de colaborarea mea la redactarea acestui text. Domnia sa mi-a adus la cunoştinţă faptul că pentru a limpezi lucrurile va scrie o scrisoare. Ideea domniei sale a fost aceea de a lămuri nişte colegi de partid care continuă să jelească pentru faptul că nu suntem la guvernare şi potrivit spuselor unora, să acrediteze teoriile propagandei cotroceniste cum că nu suntem la guvernare numai şi numai din simplul motiv că sunt eu căpcăun şi un om rău, care nu vreau să fac bine ţării dându-i un guvern şi cu noi acolo. Şi în fine, să-l pună prin această scrisoare pe domnul Emil Boc, pe domnul Traian Băsescu, să recunoască încă o dată modul în care dânşii au discutat atât cât au discutat cu noi despre o posibilă guvernare. Ne mai amuzăm şi noi...
Victor Ciutacu: Aveţi regrete pentru decizia de a nu intra la guvernare?
Crin Antonescu: Nu. Cum să am vreun regret.
Victor Ciutacu: Văd că tot mai mulţi colegi de-ai dumneavoastră devin vocali şi-şi anunţă nemulţumirile şi dezamăgirile că nu participă la guvernare.
Crin Antonescu: Cu atât mai mult cu cât tot ceea ce ne temeam că se va întâmpla s-a întâmplat. Vă reamintesc că în momentul în care noi am avut această discuţie în partid şi atât cât a fost ea cu PD şi cu Traian Băsescu, nu aveam echipa guvernamentală desemnată, nu aveam nici premierul desemnat şi nu aveam bugetul. Acum avem trei elemente care ne arată că am avut din păcate dreptate. Premierul desemnat este acelaşi Emil Boc, echipa...
Victor Ciutacu: Nu aţi obosit să votaţi de atâtea ori avându-l pe Emil Boc drept obiect al votului? Ba să-l puneţi, ba să-l daţi jos, ba să-i respingeţi cabinetul?...
Crin Antonescu: Mda. În schimb, domnul Emil Boc pe spinarea noastră a tuturor pare a se perfecţiona. Şi ca să nu spună lumea că sunt rău azi am văzut în Parlament că domnul Emil Boc, a nu ştiu câta oară în postura de a prezenta acelaşi program de guvernare, aceleaşi binefaceri, aceeaşi luptă cu criza, acelaşi optimism, cu pensiile nesimţite, aceleaşi momente entuziasmante de revoluţie în statul român făcute de la Victoria, a vorbit mai bine ca altădată. Nu în conţinut, că nu avea dreptate. Spunea...
Victor Ciutacu: Părea cuprins de un entuziasm uşor nespecific momentului de criză.
Crin Antonescu: Vorbea liber şi probabil că repetând de atâtea ori aceste texte a ajuns să le creadă. Şi arăta mai bine. N-am de ce să regret pentru că acolo, în condiţiile cu care noi porneam la o discuţie, evident, nu era aşa cum încearcă unii să lase azi să se creadă, nu era o ambiţie de-a mea de a deveni prim-ministru.
Victor Ciutacu: Aia era bârfa, că aţi jucat la totul sau nimic.
Crin Antonescu: Nu. Dar am spus-o atât de simplu şi de deschis. Aia a fost o asumare de către mine ca preşedinte al partidului, a acelei propuneri pentru ca să nu mă confrunt, să ne confruntăm a doua zi cu domnul Traian Băsescu care venea şi ne spunea că domnul Mihai Răzvan Ungureanu de la SIE a fost liberal. Ia să-l punem prim-ministru. Că domnul Vlădescu a fost cândva liberal.
Victor Ciutacu: A fost şi în guvernul liberal recent domnul Vlădescu, fără a fi liberal statutar.
Crin Antonescu: Exact. Că domnul Valeriu Stoica...
Victor Ciutacu: Sau chiar domnul Theodor Stolojan, care a fost chiar preşedinte la PNL.
Crin Antonescu: În sensul ăsta, pentru a garanta că n-avem alte surprize şi alte discuţii... despre asta a fost vorba. Era în însă în discuţie foarte serios un prim-ministru reciproc acceptat ca garanţie că nu e capul unui guvern marionetă personală Traian Băsescu, de faptul că acest guvern are un program şi are nişte proiecte care chiar să răspundă nevoilor din realitatea românească şi nu clientelei lui Traian Băsescu. Că nu mai vorbim de clientela PD. Clientela lui Traian Băsescu. Direct. Şi în al treilea rând să nu apară acolo sau să reapară persoane cu care era chiar jenant, imposibil pentru noi, să fim colegi de guvernare.
Victor Ciutacu: Cum ar fi doamna Udrea.
Crin Antonescu: Da. Şi aveţi dreptate să începeţi cu dumneaei pentru că este personalitatea cea mai puternică, e personalitatea dominantă a acestui guvern.
Victor Ciutacu: Cea mai bugetată personalitate a momentului.
Crin Antonescu: E un guvern după părerea mea, condus de doamna Udrea, după cum PD-L e un partid condus în acest moment de doamna Udrea şi nu de domnul Emil Boc. Foarte bine, e problema domniilor lor. Dar cred că nimeni din PNL nu a avut şi nu are curajul să spună cu voce tare da, nu conta, noi mergeam braţ la braţ cu doamna Udrea la guvernare, noi mergeam braţ la braţ cu domnul Emil Boc la guvernare, nu ne interesa cu ce program. Numai să fim la guvernare. Şi în sensul ăsta n-am de ce să regret.
Victor Ciutacu: Ca o curiozitate, înainte de publicitate, domnul Traian Băsescu, cel care s-a declarat extrem de doritor de a coabita la guvernare împreună cu PNL, v-a căutat în toată această perioadă, în calitate de preşedinte al partidului ce vă aflaţi?
Crin Antonescu: Nu.
Victor Ciutacu: Sau tot ce v-a transmis v-a transmis numai în cadrul oficial la Cotroceni, atunci şi ulterior pe TV când ne-a anunţat că uşa vă este deschisă, că domnia sa e amabil şi prietenos?
Crin Antonescu: Există oameni nu oricare, care în perioada asta, şi după negocierile oficiale şi după alcătuirea guvernului m-au căutat, au discutat cu mine, discut aproape cu oricine, şi care reiau această teorie şi încearcă să mă convingă cum că are ţara nevoie de noi la guvernare. În fine, sigur, domnul Traian Băsescu este aşa cum este, dar e ca un dat, e ca vremea, noi dacă nu plouă trebuie să facem irigaţii şi alte trăsnăi de-astea. Pot spune că sunt convins că în spatele unora dintre aceşti oameni cu care discut este direct Traian Băsescu, în sensul că...
Victor Ciutacu: Dar niciodată la vedere.
Crin Antonescu: Şi presiunea asta se exercită pe diferite direcţii. Cu domnul Traian Băsescu nu, domnul Traian Băsescu nu m-a mai căutat, nici nu cred că avea vreo obligaţie s-o facă, poziţiile au fost clare, domnul Traian Băsescu n-a dorit nicio secundă să coabiteze cu cineva. Domnul Traian Băsescu a spus şi a spus-o aşa cum toată lumea a putut vedea, că s-a transmis în direct porţiunea asta şi nu s-a discutat altceva după retragerea camerelor, că pur şi simplu ne roagă să intrăm în rând. Adică într-un guvern în care domnia sa stabileşte cine-i prim-ministru, cum se împart banii, ce politici se fac, care nu se fac, cine ocupă anumite ministere. Să venim şi noi să ni se dea ceva. Or, în condiţiile astea nu eu, dar PNL prin nişte decizii foarte clare a hotărât să nu intre la guvernare. N-avea de ce.
Victor Ciutacu: Revenim după publicitate la consecinţele deciziei de a nu intra la guvernare. Revenim imediat. Din nou în direct. Crin Antonescu invitatul meu din această seară. Primul meu invitat din acest an, ca şi primul meu invitat din istoria acestei emisiuni. E drept, la momentul respectiv alături de doctorul Sorin Oprescu. O să-l invit cu proxima ocazie şi pe domnul Sorin Oprescu, poate ne povesteşte cum e cu gigacaloria. Nu e foarte fericit, mai ales după o candidatură la preşedinţie care... chiar, de ce credeţi că Sorin Oprescu a luat atât de puţin?
Crin Antonescu: Nu ştiu, pentru mine asta e una din enigmele, întrebările la care n-am un răspuns.
Victor Ciutacu: Pe mine m-a şocat de-a dreptul.
Crin Antonescu: Eu n-am spus din politeţe că Sorin Oprescu era un candidat redutabil. Există, şi lucrurile se cunosc, există studii, cercetări sociologice, sondaje, mai ales pe potenţial şi la un moment dat Sorin Oprescu avea potenţialul cel mai spectaculos de creştere.
Victor Ciutacu: Şi era creditat în turul doi drept omul care-l putea învinge cel mai lejer pe Traian Băsescu.
Crin Antonescu: Exact. Sunt câţiva factori cunoscuţi, cel mai evident şi în care au găsit mai toţi explicaţia este că a fost o suprapunere nefericită pentru Sorin Oprescu între agenda politică, respectiv moţiunea de cenzură, căderea guvernului Emil Boc, dinamica...
Victor Ciutacu: Şi credeţi că fără moţiune şi căderea guvernului Emil Boc se ducea Sorin Oprescu de la 3 la 20%?
Crin Antonescu: Nu. Nu mai cred pentru că dincolo de această împrejurare care l-a lăsat cumva în afara jocului pe Sorin Oprescu mai era şi ceva de conţinut în această campanie care lipsea. În campanie vorbesc. Nu la candidat anume. Dar sigur că nu e nici specialitatea mea... în orice caz, cred că a fost una din surprizele acestei campanii. Şi până la urmă finalul campaniei a fost pentru Sorin Oprescu destul de dificil pentru că era limpede, înţelegea şi domnia sa că şanse nu mai există. A intervenit şi utilitatea votului, lucru care m-a afectat şi pe mine. Pe Sorin Oprescu cu atât mai mult. În sensul că oamenii au dorit să-şi dea votul, cei care nu votau cu Traian Băsescu, să-şi dea votul candidatului care era prezentat şi prezenta cele mai multe şanse de a intra în turul II şi de a câştiga.
Victor Ciutacu: În contextul în care revoluţia bunului simţ intră în prelungiri prin votul poporului suveran, vreau să vă întreb dacă organizaţi un nou congres la PNL, dacă vă puneţi centura în joc cum se spune. Şi de ce? Sau de ce nu?
Crin Antonescu: Noi avem oricum în prevederile statutare un congres de făcut în cursul anului.
Victor Ciutacu: Sunteţi proaspăt ales.
Crin Antonescu: Da. E stabilit de-atunci, probabil undeva în toamnă. Da, o să-mi pun centura în joc. De pus mi-o pun sigur. Probabil că voi mai şi boxa pentru ea. Însă esenţial este după părerea mea să revedem statutul şi să revedem statutul în sensul de a conferi mai multă dinamică structurilor partidului şi mai multă deschidere.
Victor Ciutacu: Nu-i cam târziu în toamnă pentru dumneavoastră? Pentru că se vor acumula nemulţumirile celor care deja au două ture de stat pe tuşă în afara guvernării.
Crin Antonescu: Dacă acesta va fi argumentul determinant atunci o să pierd alegerile. Nu-i nicio problemă. Dacă nu reuşesc să creez un orizont de aşteptare convingător...
Victor Ciutacu: Dacă nu-l excludeţi preventiv pe domnul Călin Popescu Tăriceanu până atunci, pentru acţiuni ostile partidului.
Crin Antonescu: Nu. Eu nu doresc să exclud pe nimeni.
Victor Ciutacu: Nici pe Cataramă?
Crin Antonescu: Păi staţi, Cataramă în toiul campaniei a ieşit şi a spus că nu ar fi trebuit să candidez, că o să iau 5%, că votează cu un alt candidat. Şi nu a fost exclus.
Victor Ciutacu: L-am văzut la vecinul Turcescu.
Crin Antonescu: L-am văzut şi eu. Ba chiar am intrat să-l salut.
Victor Ciutacu: Era foarte nervos cu nervii pe dumneavoastră. Şi-şi anunţa reintrarea în vârful politicii liberale.
Crin Antonescu: Asta era partea cea mai simpatică şi optimistă a intervenţiei domniei sale. Pe mine mă doare altceva. Concurenţa este mereu de salutat şi e necesară într-un PNL. Mă doare faptul că nu toţi colegii mei au acelaşi sentiment. Fac apel la sentimente, ceea ce sigur, în faţa unor politicieni de-ai noştri care tot fac ei politică de 20 de ani şi suntem unde suntem, s-ar putea să mă descalifice. N-au aceleaşi sentimente ca şi mine, ca şi mulţi dintre dumneavoastră, cei care ne privesc, în raport cu anumite lucruri, dacă nu în raport cu anumite persoane. Adică eu nu înţeleg pe cinstea mea, cum se poate pune problema ca şi cum nu aş avea miros, gust, ca să fie tot una ca în orice condiţii să fiu mâine la braţ cu Traian Băsescu sau cu Udrea, cu PD sau nu. Eu nu înţeleg aceste lucruri. Cred că am intrat cu toţii în politică, şi cu interese personale, şi cu interese pragmatice, şi cu interese financiare. Le accept, le ştiu, le cunosc pe toate. Le accept sigur, până la un punct. Dar dincolo de asta cred că facem politică pentru că avem ceva în plus sau vrem ceva în plus. Că altfel se pot câştiga bani frumoşi, se poate trăi binişor pe lângă o stăpânire sau alta fără să te faci parlamentar, deputat, preşedinte de filială, fără să munceşti nişte ani în spate şi fără să ai un blazon care nici măcar nu-ţi aparţine. Pentru că nu l-ai inventat tu.
Victor Ciutacu: Apropo de povestea asta cu excluderile, care mie îmi repugnă, dar se discută. M-a mirat atitudinea fermă a domnului Ludovic Orban în ce priveşte o prezumtivă excludere a domnului Dinu Patriciu. De la ce s-au luat?
Crin Antonescu: Asta nu ştiu...
Victor Ciutacu: E foarte vocal pe tema asta domnul Ludovic Orban.
Crin Antonescu: Nu ştiu. Probabil - nu e o scuză - din capul locului eu nu cred că...
Victor Ciutacu: Adică a făptuit ceva domnul Dinu Patriciu care să încalce statutul partidului?
Crin Antonescu: Nu. Noi am exclus colegi. I-am exclus pe Theodor Stolojan, pe Stoica, pe alţi câţiva. În momente clare. Asta sub conducerea lui Călin Popescu Tăriceanu. Sub conducerea mea au fost excluşi trei sau patru colegi care la moţiunea de cenzură n-au dat acel vot pe care partidul îl hotărâse.
Victor Ciutacu: Îi excludeţi şi pe cei care vor vota pentru bugetul în condiţiile în care PNL a anunţat oficial că votează contra?...
Crin Antonescu: Fără îndoială, am avut această discuţie azi în birouri, am avut-o cu toţi parlamentarii, am convenit că dacă nici pe o chestiune politică de miza bugetului şi având în vedere şi bugetul pe care-l avem în faţă, care nu lasă dubii nu putem să fim într-un partid nu o să mai fim. Dacă cineva votează bugetul se duce la PD. Sau la Partidul Progresului... Deci nu încape...
Victor Ciutacu: Vedeţi vreo legătură între Partidul Progresului cum îl porecliţi dumneavoastră...
Crin Antonescu: Nu-l poreclesc. Înţeleg că aşa s-a vehiculat.
Victor Ciutacu: Bun. Partidul ăsta al domnului Oprea şi mişcările de dizidenţă făţişă, nu ştiu cât de sinceră sau nu ale unor intelectuali din PD-L împotriva actualei ocârmuiri?
Crin Antonescu: Deloc sinceră. Aş vrea să revenim la aşa-zisele disidenţe. Dar ca să terminăm cu cazul, cu noul caz Dinu Patriciu. Eu n-am idee şi nici nu ştiu de fapt când a cerut Ludovic Orban...
Victor Ciutacu: A declarat public asta.
Crin Antonescu: Am văzut că la un moment dat a spus acest lucru. Nu cred că se poate pune această problemă pentru că nu există nici un fel de încălcare de statut pe care Dinu Patriciu să o fi făcut. S-ar putea ca Ludovic Orban să fi spus asta, pot să-l înţeleg până la un punct, scos din fire, saturat cumva de eterna poveste pe care şi eu o suport greu, cu atât mai mult cu cât sunt preşedintele partidului, pe care o cunoaştem de ani de zile şi pe care o vedem şi la adversarii politici clasici şi la alţii mai puţin adversari. Că atunci când n-au ce să spună sau nu doresc să facă efortul intelectual măcar de a căuta ceva, încep cu glumele. Cum conduce Dinu Patriciu partidul ăsta... Eu l-am văzut pe Ludovic Orban vorbind despre această cerere a lui de care eu n-am cunoştinţă, într-un context în care discuta ceva cu domnul Preda, europarlamentar PD şi proaspăt disident şi revoluţionar moral la Curtea regelui Soare şi în momentul în care Ludovic Orban a adus o cascadă de argumente, cred că mai era şi Mugur Ciuvică şi i-au pus câteva probleme domnului Preda, domnul Preda a zis imediat că PNL e condus de Dinu Patriciu. PNL nu-i condus şi nu a fost condus de Dinu Patriciu. Dar de-aici şi până la excluderea lui Dinu Patriciu mi se pare chiar o mişcare bruscă şi nu se pune.
Victor Ciutacu: Bun. Trecem la ordine şi progres ca-n Brazilia.
Crin Antonescu: Da. Eu nu cred în dizidenţa asta a domnului Preda...
Victor Ciutacu: Credeţi că e indusă?
Crin Antonescu: Da. Asta cred.
Victor Ciutacu: Ca să nu zic ordonată.
Crin Antonescu: Da. Cred că e de conivenţă cu domnul Traian Băsescu care aşa cum bine ştim, e un jucător politic experimentat şi care nu se poate să nu înţeleagă faptul că destul de curând şi PD şi domnia sa vor avea mari probleme de credibilitate. Traian Băsescu ştie mai bine ca oricine cum a câştigat alegerile, cu ajutorul cui şi câtor instituţii...
Victor Ciutacu: Inclusiv cu ajutorul instituţiilor media ale domnului Prigoană. Printre altele de stat.
Crin Antonescu: Dacă-i vorba să discutăm aici de media, cred că a fost ajutat în anumite momente inclusiv de instituţii pe care le-a arătat cu degetul şi în care şi-a văzut mari duşmani. Deci domnul Traian Băsescu ştie că poveştile sale despre reformarea statului, despre noua clasă politică, despre lupta cu corupţia, binele României şi românilor nu mai ţin. Ştie bine că acum va guverna singur, că de-asta a fost dorinţa de a mai fi cu cineva pe care să dea vină...
Victor Ciutacu: Împreună cu colegii de la UDMR.
Crin Antonescu: Aşa. Bun. În spaţiul care se dispută între partidele româneşti. Şi atunci în momentul în care totuşi, şi celor 5 milioane şi ceva care l-au preferat din diferite motive, din lupta contra comunismului cu 20 de ani întârziere...
Victor Ciutacu: De frică să nu le fure Marian Vanghelie cota unică.
Crin Antonescu: Dacă nu cu 30... de frică să nu le ia Marian Vanghelie cota unică... Oamenii ăştia la un moment dat îşi vor da seama că nu pot să muncească la nesfârşit pentru doamna Udrea, domnul Adriean Videanu şi toată camarila. Şi atunci, după părerea mea, domnul Traian Băsescu încearcă să regrupeze aceşti rezervişti de la domnul Stoica la domnul Preda, de la domnul Sever Voinescu poate uşor mofluz că nu-i ministru de Externe că doar se putea, omul are motive să fie supărat. Unde sunt atâţia miniştri de ce n-ar fi şi domnia sa sau de ce n-ar fi fost.
Victor Ciutacu: Dacă e pe meritele în victoria candidatului, dar mai bine ca Sever Voinescu n-a ţinut nimeni spatele public. A fost gata să se bage la orice.
Crin Antonescu: Sigur că da. E foarte interesant, poate discutăm o dată cum cei doi finalişti, Mircea Geoană şi Traian Băsescu în turul II şi-au ascuns susţinătorii cei mai puternici care nu dădeau foarte bine. În fine. Şi revin. Şi cred că domnul Traian Băsescu e capabil să croiască acest plan...
Victor Ciutacu: Ca să ce, ca să plece elitiştii ăştia şi să se alipească partidului domnului Oprea şi să apară partidul prezidenţial credibil?
Crin Antonescu: Domnul Traian Băsescu o mai spun, a primit foarte multe voturi şi în 2004 şi în 2009 de la oameni bine intenţionaţi. De la oameni care au nişte criterii de natură morală, care au nişte criterii de natură democratică. Bun. Cum de în 2009 nu s-au lămurit 5 ani cam ce-i cu domnul Traian Băsescu rămâne pentru noi o enigmă. Şi ne enervează.
Victor Ciutacu: Pentru mine rămâne o enigmă că domnii ăştia pot să-şi închipuie că desemnarea domnului Honorius drept candidat împotriva domnului Radu Stroe ar fi fost făcută fără ştiinţa domnului Traian Băsescu.
Crin Antonescu: Omul atunci când ţine foarte tare la ceva îşi creează tot felul de apărări şi tot felul de justificări. Povestea asta, că nu-i de vină Traian Băsescu, că Traian Băsescu este mai presus de aceste lucruri...
Victor Ciutacu: E ca la Ceauşescu. El nu ştie. E om bun, dar nu ştie.
Crin Antonescu: Cunoaştem bine fenomenul. Şi atunci domnul Traian Băsescu are nevoie ca la un moment dat să răspundă dezamăgirii definitive a acestor oameni şi încearcă să croiască acest grup spălăţel. De ce fac eu acest proces de intenţie cumva şi domnului Preda, de ce nu mă convinge domnul Preda. Pentru că un om cu informaţia şi cu alura intelectuală a domnului Preda, capabil să facă observaţii foarte sagace despre peisajul politic, despre mecanismele politice, e demult în PD-L, e demult pe lângă Traian Băsescu şi nu descoperă acum fenomenul Prigoană. Până la urmă familia Prigoană este faţa cea mai simpatică.
Victor Ciutacu: Acum pe bune, e Prigoană cel mai mare oligarh al PD-L?
Crin Antonescu: Nu. Categoric nu. Şi nici cel mai antipatic. Ce e candidatura lui Honorius Prigoană, altceva decât candidatura la vremea aia a Elenei Udrea, după aia a Elenei Băsescu? Ce s-a întâmplat cu domnul Prigoană Silviu, a fost acea răbufnire a cărei naturaleţe chiar o salut...
Victor Ciutacu: Să-i fim recunoscători că n-a pus-o pe Bahmu.
Crin Antonescu: A sărit peste cal şi ne-a şi spus sau le-a spus alegătorilor. Păi cum să nu le spui dacă îţi înghit la alegerile uninominale aproape cu 50% şi peste după ce doamna Udrea croşetează, dă cu mopul, dă sarmale în piaţa Moghioroş...
Victor Ciutacu: Domnul Prigoană însuşi fiind ales cu peste 50%.
Crin Antonescu: ... într-un cartier select. Drumul Taberei, care nu-i un cartier cu oameni bogaţi, îl consider... poate select e mult spus, dar un cartier cu lume bună.
Victor Ciutacu: Este. Spălat.
Crin Antonescu: Da. Lumea bună e mai degrabă acolo decât acolo unde sunt fiţele. Sunt oameni cu educaţie, oameni civilizaţi, oameni cu nişte criterii. Chiar aia e o zonă bună a capitalei. Când această zonă o înghite pe doamna Udrea cu toate comediile alea, când fenomenul EBA merge, când domnul Traian Băsescu reuşeşte să mai scoată caraghioslâcurile cu mogulii şi cu comuniştii să mai câştige prezidenţiale în 2009... păi atunci are dreptate şi Silviu Prigoană să spună dom'ne, la unii ca voi spuneţi merci că n-am pus-o pe nevastă-mea. Sau pe soacră-mea. Bun.
Victor Ciutacu: O gândire izbucnită din naturaleţea domnului Prigoană.
Crin Antonescu: Rămâne de văzut, urmăresc foarte încordat...
Victor Ciutacu: Credeţi că se repetă suveica şi la ăsta micul?
Crin Antonescu: Păi se poate repeta orice. Problema este...
Victor Ciutacu: Totuşi, nici Radu Stroe nu-i oricine.
Crin Antonescu: Categoric. Dar nu comparăm acum, totuşi. Cu toată simpatia pentru tânărul Honorius, pentru mai bătrânul Silviu. Chiar n-am nimic cu această familie simpatică. Dar sigur, nu putem face comparaţie între un om politic cu experienţa, cu talia lui Radu Stroe, care sigur că nu-i cel mai spectaculos dintre politicienii români, dar e un om care face politică de 20 de ani, pe nişte poziţii consecvente cu nişte experienţe despre care nimeni nu a putut veni să spună că au însemnat dezastre, hoţii, dovezi de incompetenţă. Deci cu o carieră onorabilă în România anilor 1990 şi 2000. Nu facem comparaţia asta. Spun doar că mă tem că la aceste alegeri s-ar putea ca bucureştenii din colegiul respectiv, vecinii mei de colegiu să stea acasă să nu prezinte miză suficientă pentru ei aceste alegeri şi să se ducă numai alegătorii convinşi prin mecanismele de cumpărare, cu banul în mână. Pentru că în colegiul respectiv există şi o zonă mai fragilă social, mai în nevoie, mai amărâtă, unde s-a mai umblat cu bani şi la alte alegeri şi se poate umbla şi acum.
Victor Ciutacu: Ştiu că până în campania asta n-aţi fost un mare fan şi consumator de net...
Crin Antonescu: Şi domnul Preda, iertaţi-mă, ca să închei, de ce nu mă convinge domnul Preda? Domnul Preda nu-i un om care să se dumirească greu, să vadă cam care e cursul, creşterea şi descreşterea golăniilor, oligarhiilor şi cumetriilor din PD. Le-a văzut, le ştia. Vorbeşte cam târziu şi neconvingător. Şi cam limitat. Adică mie cei care-l înjurau pe secretarul 3 cu propaganda din localitatea X din judeţul Y, dar n-aveau nici un fel de treabă cu tovarăşul Ceauşescu, în discuţii particulare, ăia nu mă convingeau. Când se năpusteşte tot efortul ăsta critic teribil al intelectualului Preda şi omului politic Cristian Preda asupra familiei Prigoană anume, nici mai mult nici mai puţin, atunci nu are cum să fie convingător. Şi nu este.
Victor Ciutacu: Revenind la ce voiam să vă prezint. N-aţi fost un fan al netului, nu vă omoraţi cu blogurile. În campania asta electorală aţi fost, v-aţi implicat activ...
Crin Antonescu: Chiar o să mă implic mai mult de data asta şi o s-o fac pentru că am descoperit şi eu - auzisem, de-aia am şi făcut-o, mi-am făcut cumva datoria...
Victor Ciutacu: Vreau să vă prezint un demers...
Crin Antonescu: Am descoperit cât de mulţi oameni comunică.
Victor Ciutacu: ... făcut de o doamnă intelectuală, domnilor de la PD-L, şi să vă întreb cum vi se pare. Şi spune aşa. De ce spunem nu. Culoarea violet este un pretext să ne adunăm şi să ne cunoaştem. Semnifică purificare, schimbare, spiritualitate, înţelepciune, supramental, sinceritatea, sentimentul nemuririi. Îmbrăcând violet le arătăm şi altora că nu sunt singuri şi că merită să rămână să lupte. Votul din 6 decembrie şi rezultatul alegerilor ne-a împărţit în învingători şi ciuruiţi. Guvernul rezultat din alegerea lui Traian Băsescu prin desemnarea lui Emil Boc ne poate condamna pe toţi la moarte. Dacă nu la una fizică, la una civică şi spirituală lentă. Chiar şi pe cei care şi-au imaginat că au învins. Suntem nevoiţi să rezistăm şi să ne împotrivim. Să ne adunăm din ce în ce mai mult şi să încercăm să reparăm ceea ce se mai poate repara. Şi să construim. Mişcarea violetă e o mişcare pacifistă, autonomă de partide, pentru o clasă politică demnă, modernă. Pentru (...) Traian Băsescu. Pentru că... Şi aici urmează două pagini de motive. Încurajează inegalitatea în faţa legii a cetăţenilor, aduce ultraj eticii publice şi demnităţii ţării etc. S-a creat şi un grup pe facebook în care deocamdată sunt pozate diverse personalităţi care îmbracă câte un obiect mov vestimentar şi în data de 2 aprilie ar urma să fie punctul culminant al acestei mişcări extrem de paşnice şi fără manifestaţii de stradă în care foarte mulţi cetăţeni vor pune ceva violet pe ei în semn de protest faţă de ceea ce vedem cu toţii că se întâmplă în ţară. Cum vi se pare?
Crin Antonescu: Nu ştiu cum o să iasă toată povestea asta. Invidiez textul cu care sunt... tocmai de-asta invidiez pentru că e foarte bine făcut, foarte expresiv, sunt întru totul de acord şi cred că în această formă sau în alta, aşa cum spune şi autoarea sa trebuie să mişcăm, trebuie să dăm semne că suntem în viaţă şi că suntem şi noi în casa noastră. Chiriaşi sau proprietari.
Victor Ciutacu: Există în Europa nişte genuri de mişcări care urmează împotriva domnilor Berlusconi, Sarkozy etc. E importul unei mişcări paşnice şi profund apolitice.
Crin Antonescu: Textul pe care mi-l relevaţi acum este chiar foarte important pentru că în fond şi din punct de vedere politic, apropo de opoziţia asta de care chipurile mă cramponez eu, ca şi cum m-aş crampona de beneficii, este venită tot din acest sentiment. Cel care a câştigat alegerile aşa cum le-a câştigat nu pare să ţină deloc cont, deşi a declarat-o la Curtea Constituţională, că totuşi mai există 5 milioane şi ceva de oameni, la fel de mulţi...
Victor Ciutacu: O nimica toată.
Crin Antonescu: ...ca aceia care l-au votat, care i-au dat o lecţie. E formula domniei sale.
Victor Ciutacu: Şi-a pus şi banere prin oraş. Unii mi-aţi dat încredere, alţii o lecţie.
Crin Antonescu: Nu ştiu în ce constă lecţia sau de ce nu s-a învăţat cumva această lecţie. Pentru că lecţia asta nu spune altceva decât că nu se poate comporta domnul Traian Băsescu, nu se poate comporta partidul domniei sale şi apropiaţii domniei sale ca într-un stat totalitar, ca într-un stat în care totul li se cuvine şi toată lumea trebuie să facă la fel aceste lucruri. Una este să deţii puterea, preşedinte, prim-ministru, guvern, dar să fii conştient că tu conduci o ţară în care există diferenţe şi trebuie să existe, există şi alte opţiuni şi alta este pur şi simplu să te comporţi ca un partid-stat şi ca un preşedinte-stat. Pentru că o să avem de discutat foarte mult despre ce se întâmplă cu ofensiva împotriva primarilor care nu cedează, povestea asta cu aceste iniţiative de a-i schimba prin referendum etc., ce se întâmplă cu bugetul vedem, a spus-o multă lume, s-a observat deja, dar nu pot să plec de-aici fără să mai spun încă o dată lucrul care este cel mai izbitor la alcătuirea acestui buget. La proiectul guvernului. Nu faptul că n-are nicio viziune, că nu ia nicio măsură, că nu scoate nici măcar acel impozit forfetar, marele partid de dreapta.
Victor Ciutacu: Vrea să introducă CAS pe dreptul de autor.
Crin Antonescu: Ştiu.
Victor Ciutacu: O măsură profund de dreapta.
Crin Antonescu: Asta-i altă discuţie, cu ofensiva contra presei.
Victor Ciutacu: O lăsăm după publicitate?
Crin Antonescu: O lăsăm. Dar spuneam că ce sare în ochi cel mai tare este modul aproape ostentativ cu care Traian Băsescu îşi răsplăteşte oameni şi instituţii prin alcătuirea bugetului pentru efortul depus în campania electorală. De la domnul Baconschi la STS.
Victor Ciutacu: Publicitate, revenim imediat. Din nou în direct la Vorbe Grele împreună cu preşedintele nostru, al chiriaşilor în România. Fiecare cu preşedintele lui. Până la urmă dacă plătim impozite la acelaşi buget avem voie să ne închinăm fiecare sultanului propriu, nu? E o chestie de democraţie. Cât o mai fi şi democraţia. Vorbeaţi de atacurile la adresa mass-media. Credeţi că stă bugetul asigurărilor sociale pe impozitarea drepturilor de autor? Nu-i vorba numai de ziarişti, e vorba de actori cărora anul trecut le-a fost respins cumulul salariului cu pensia sub motivaţia că trăiesc din drepturi de autor şi acum sunt executaţi... şi a altor categorii sociale mai importante decât noi...
Crin Antonescu: Este vorba de câteva categorii de oameni îndeobşte liberi. Şi ca atare periculoşi. Dacă vorbim în primul rând despre cei din presă, este pentru că obsesia tuturor politicienilor, partidelor, regimurilor care au tentaţia de a acoperi tot, este aceea de a limita libertatea presei. Ştiţi bine că a existat o discuţie întreagă şi în legătură cu ce s-a întâmplat între 2000 şi 2004 şi cred că vă aşteaptă şi ne aşteaptă vremuri grele.
Victor Ciutacu: Oricum le traversăm. Presa nu este în vreo perioadă de înflorire. Ba dimpotrivă.
Crin Antonescu: Da. Cred că e o meschinărie pentru că nici din punct de vedere economic nu rezolvă mare lucru. Abia creează unele. Şi mai cred de asemenea că tot acest buget a fost făcut pentru a răsplăti aliaţii sau slujbaşii şi pentru a pedepsi duşmanii sau potenţialii duşmani. Aşa cum orice buget e un instrument în fond de politică şi exprimă o viziune, cred că şi acest buget pe care domnul Traian Băsescu prin intermediul domnului Emil Boc şi cu mâna proaspăt reangajatului mercenar Sebastian Vlădescu, ni l-au propus... mercenar... domnul Vlădescu e suficient de inteligent şi de cult ca să înţeleagă că nu-i o jignire ci e pur şi simplu un calificativ tehnic, ni l-au propus, ne arată o viziune şi un instrument politic. Din păcate nu cel de care aveam nevoie şi avea nevoie România într-o situaţie destul de critică. Iar faptul că situaţia economică, situaţia socială se vor deprecia accelerat, mă tem că asta se va întâmpla, nu văd semne să se întâmple altceva, când ţara practic nu e guvernată pentru a putea stăvili aceste lucruri, va genera escaladarea unei ofensive împotriva presei, va escalada inventarea de noi duşmani. Desigur un ciclu de arestări pe care eu când am timp liber îl imaginez pe o gamă foarte bogată de diferite motive... Sper să poată cineva să vină să-mi spună pe la jumătatea anului 2010 că aveam fantezii. Sper din tot sufletul.
Victor Ciutacu: Duminică, într-o conferinţă de presă comună cu domnul Stroe aţi anunţat deschiderea partidului spre personalităţi ale intelectualităţii româneşti şi aţi spus că răspundeţi unor solicitări din partea unor oameni care au decis să vi se alăture după campanie. Ne puteţi da şi nişte nume?
Crin Antonescu: Deocamdată nu. Există nume care sunt cunoscute, au fost alături de mine şi de noi şi în această campanie electorală. E acesta unul din punctele prin care înţeleg să facem altfel de opoziţie şi de politică. Şi printre altele e vorba de a deschide partidul către astfel de oameni. Nu neapărat celebri. Vorbesc de oameni de bună condiţie profesională, intelectuală, civică. Existenţi în toate colţurile ţării şi care sigur, nu sunt toţi celebri. Dar de a deschide partidul nu ca până acum. Adică la alegeri îl căutăm pe cutare şi-i spunem hai, nu vrei să candidezi pe o listă de-a noastră? Hai că avem ceva să-ţi dăm şi ne dai şi tu imaginea. Ci pur şi simplu de a fi într-un dialog constant şi fertil cu aceşti oameni. Că vor sau nu să fie membri ai partidului, asta înseamnă să înfiinţezi, să alimentezi la modul cel mai onest şi eficient grupuri publice care să colaboreze. Să fie în dialog cu partidul. Şi să conlucreze în momentele cheie.
Victor Ciutacu: Timpul curge în defavoarea noastră. JN de mâine, unde sunt banii de drumuri ne întrebăm noi. Şi facem şi nişte socoteli cam cât a strâns statul din diversele taxe pentru drumuri şi cu destinaţie exclusivă. Şi vă prezentăm şi nişte imagini. Domnule preşedinte Crin Antonescu vă mulţumesc încă o dată, mulţumesc şi telespectatorilor noştri...
Crin Antonescu: Vă urez viaţă lungă.
Victor Ciutacu: Dacă ne ajută Dumnezeu şi Maica Domnului cum ar spune clasicul Badea, trecem şi anul ăsta. Vă mulţumesc, ne aşteaptă un an greu pe care sper să-l petrecem integral împreună. Până atunci, în 10 minute în studio la Mihai Gâdea unde echipa câştigătoare nu se schimbă niciodată. Indiferent de dorinţele domnului preşedinte Traian Băsescu şi de presiunile pe care domnia sa le face. O seară bună domnule Traian Băsescu, ne revedem la Mihai Gâdea în studio.
Adauga un comentariu
Pentru evitarea spamului, comentariile sunt moderate. Acestea vor aparea pe site numai dupa ce vor fi aprobate.


















RSS
"UDREA STIE!"
Asa titrau operatorii emisiunii Stirea Zilei cu cateva ore in urma.Vazand ca sunteti invitat,am lasat fara ezitare televizorul pe postul Antena 3. Urmarindu-va,am suprins anumite secvente in care va stapaneati cu greu oboseala acumulata,cred,inca de la inceputul campaniei electorale.Desi aveati aceeasi acuratete in exprimare,era evident faptul ca in ultima perioada nu ati acordat prea multa atentie propriei dv persoane.Acest lucru nu poate fi in nici un caz constructiv,deoarece extenuarea produce,pe termen lung,ineficienta.Ar fi indicat sa va odihniti,fara a va neglija proiectele pentru a nu ajunge intr-o situatie limita. Cu admiratie si speranta,Ioana Roman P.S. La zidirea soarelui se ştie, Cerul a muncit o veşnicie, Noi, muncim întocmai, ne-am ales cu, Ne-am ales cu domnul ...Basescu!